Kärlekssemester i Stockholm!

Det var med en visst pirr i magen som jag vaknade på morgonen.
Jag och Daniel skulle lämna barnen på dagis halv sju och därefter bege oss till tågstationen i Sundsvall. Pirret jag kände berodde dels på förväntan inför vår resa till Stockholm, men lika mycket på oron över att vara ifrån barnen i TRE HELA DAGAR!! För mig var det jättestort eftersom vi bara varit ifrån dem ett dygn som mest tidigare.

Lämningen på dagis gick dock bra. Gullungarna var glada som vanligt och förväntansfulla över att mormor skulle hämta dem senare på dagen. Det var nog bara i mitt hjärta det värkte av längtan och separationsångest redan på parkeringen utanför dagis.

Vädret var helt underbart! Varmt, soligt och lätt fläktande.
Tågresan gick jättebra! Jag blir ju vanligtvis lätt åksjuk, men det gick bättre än förväntat.
Vi tog en kopp kaffe och smörgås på tåget och placerade oss i bistron en stund.
Trevligt, trevligt....

Halv tolv var vi framme i stora staden.
Vi tog en liten promenad till hotellet som låg bara 5 minuters gångväg från Centralen.
Turligt nog fick vi checka in direkt så det var bara att packa in väskorna och göra oss hemmastadda.

Efter att ha installerat oss i vårt tillfälliga hem begav vi oss ut på stan igen för att skaffa oss varsitt Stockholmkort (rekommenderas varmt) och därefter började det kurra rejält i våra magar. Vi bestämde oss för lite mumsig thaimat!

Maten var JÄTTEGOD!  Mätta och belåtna tog vi sedan bussen ut till Kaknästornet där det var en helt MAKALÖS utsikt, så vackert att det nästan gjorde
ont i hjärtat. Vi lyxade även till det med supersmarrigt och superdyrt fika. Ojojoj, vilka priser!

Därefter blev det buss tilbaka till innerstan igen. Helt galet vad lättsamt att ta sig fram överallt.
Väl tillbaka blev det en liten skön promenad ner till hamnen för en HELT UNDERBAR 50 minuter lång båttur runt Kungsholmen.

Sååååå vackert!!
Efter den härliga båtturen hoppade vi återigen på en buss - den här gången var det Gröna Lund som var målet.
Vi började med att promenera runt litegrann innan vi beställde lite mumsig nachotallrik och slog oss ner vid ett bord och bara njöt av den härliga känslan av att befinna sig på tu man hand och bara kunna njuta av varandras vuxna sällskap. Mätta i magen tog vi oss an Spööööööööökhuset, vilket i och för sig var lite av en besvikelse. Men å andra sidan räckte skrämselfaktorn alldeles tillräckligt för en liten fegis som mig. Höll min älskling hårt i handen!
Därefter blev det lite femkamp och en tur i Lustiga huset där Daniel utropade "Å herre jävlar" när vi åkte nerför den lilla rutschkanan på slutet. Han som en stund tidigare varit sugen på att åka superläskiga Insane!!! Lite svårt att låta bli att retas då...
Tog chansen att spela lite på ett chokladhjul också - och vann förstapris!! En stooooooor ask innehållande 28 st centerrullar. Besöket avslutades med att vi beställde in lite go´dricka (öl till Daniel och en härlig sommardrink till mig) och bara myste. Sent om sider blev det taxi tillbaka till hotellet...

Klockan 07.00 dag två steg vi upp, tog det lugnt, duschade och ringde hem till barnen som var pigga och alerta och glada för mormor och Konnys sällskap. Därefter begav vi oss ner till restauranten för en helt fantastiskt god frukost. Mätta och förväntansfulla på vad den här dagen skulle bära med sig satte vi oss på en buss till Vasamuséet där vi tillbringade några timmar. Behöver jag säga att Daniel var mer än nöjd efter det besöket. Han gillar verkligen historia och även om inte jag är fullt lika intresserad måste jag medge att det är oerhört spännande att besöka såna här museum.

Efter besöket på Vasamuséet tog vi en promenad vidare till Aquarius vattenmuseum där vi tittade på den fina undervattensvärlden m.m.
Vi tog också en glass i det vackra solskenet - mums!

Därefter blev det buss till stan och sedan tunnelbana vidare till Naturhistoriska muséet där vi spenderade resten av eftermiddagen.
Vi besökte muséet och såg därefter två helt fantastiska filmer på Cosmonova, "Grand Canyon" och "Ensamma i rymden?"

Vid det här laget hade det börja kurra i våra magar och vi tog tunnelbanan tillbaka till stan. Där bestämde vi oss för ett besök på en kinarestaurant där det serverades buffé och till efterrätt blev det friterade bananer och glass - smaskens!

Efter maten gick vi tallbaka till hotellet för att vila lite och göra oss iordning för kvällen. Vi tog sen bussen till Skansen som tyvärr var stängt, men med facit i hand var det en väldans tur för oss det. Istället valde vi att ta en promenad tillbaka till hotellet via skärgårdshamnen.
Promenaden var verkligen HELT UNDERBAR. Med sol, värme och fantastiska omgivningar var det för mig den absoluta höjdpunkten på hela resan! Gud så vackert Stockholm är på sommaren!!
Vi stannade till på en uteservering på Östermalm, tog oss några öl, tittade på alla snygga, lyxiga båtar och bilar och bara myyyyyyste i flera timmar.

Sista dagen tog vi sovmorgon till 9.00, duschade och ringde hem till barnen. Sedan var det dags för en mumsig frukost igen och världen är då bra liten, för vid bordet intill träffade vi på Ulf W med sällskap. Märkligt, men jätteskoj såklart! Vi åt frukosten tillsammans och sedan var det dags för oss att packa ihop och checka ut. Vi lämnade packningen på hotellet och tog bussen till Skansen. Å, vad mysigt det var!

Efter Skansenbesöket tog vi spårvagnen tillbaka, strosade runt på Hötorget en stund innan vi åt middag. Daniel beställde pizza och jag en nachotallrik.
Sedan var det bara till att hämta packningen på hotellet och bege oss till bussen hem.

Den här resan har verkligen varit den bästa resan hittills i mitt liv!
Detta kan jag tacka vår makalösa tur med vädret, världens bästa sällskap och ett helt fantastiskt Stockholm för.
Ett STORT TACK till världens bästa Mamma och Konny som tog hand om barnen och därmed gjorde det möjligt för oss att åka.